LIGNES DE PARTAGE : DES-EQUILIBRE(S) ?

CFP CONGRES SOFEIR 2019 – Université Jean Moulin Lyon 3

LIGNES DE PARTAGE : DES-EQUILIBRE(S) ?

 

Au cours de son histoire l’Irlande s’est, à de multiples reprises, trouvée face à des oppositions, des conflits qui ont mis à mal intégrité territoriale, identité collective et psyché individuelle.  Toute carte d’Irlande se donne à lire comme un enchevêtrement de lignes inscrivant la complexité de son histoire dans sa géographie ; aux limites des comtés s’ajoutent celles des provinces, dont l’une se voit coupée par une frontière.

Le début du XXIème siècle connaît l’avancement du Processus de Paix en Irlande du Nord, et un relatif rétablissement financier après une période d’austérité et une nouvelle vague d’émigration. Après 2018, année de commémoration des Accords du Vendredi Saint, et de l’abrogation du huitième amendement de la constitution de la République d’Irlande, l’année 2019 marquera les 120 ans de la création de l’Irish Literary Theater, les 100 ans du début de la Guerre d’Indépendance, le cinquantième anniversaire du début des « Troubles » en Irlande du Nord et les 10 ans de l’approbation du Traité de Lisbonne. Le 29 mars 2019 est censé sonner la fin des négociations sur le Brexit.

Aux ruptures succèdent les accords, aux accords, les divisions, créant d’incessants déséquilibres qui, inlassablement, sollicitent le discernement en quête de ce point où les deux bras de la balance (libra) se trouvent soumis à une force égale (equi).

Ce congrès se donne pour objet d’interroger les différents processus d’équilibrage ou de déséquilibrage que, face aux défis toujours plus nombreux, responsables politiques, écrivains, dramaturges, poètes, musiciens, danseurs, cinéastes, journalistes, intellectuels, femmes et hommes d’Irlande ou de la diaspora irlandaise ont inventés, inventent et réinventent.

Les propositions venant des différents domaines de recherche en études irlandaises sont invitées à explorer les lignes de partage entre équilibre et déséquilibre et des sujets tels que :

  •  La frontière comme lieu d’(e) (dés)équilibre ?   Migrations et équilibres, ruptures, enracinements, diaspora, utopies.
  •  Entre parole et silence : la quête de l’équilibre – témoignages, archives, transmissions, rituels et traumatismes
  • Les arts dans la société, espaces d’interrogations et d’équilibrages
  • Lignes de partage entre les arts musique et écriture, peinture et écriture…
  • Portrait de l’artiste en funambule
  • Représentation de l’équilibre et équilibre des représentations dans les différents discours littéraires, politiques…
  • L’anglais, l’irlandais, l’anglais-irlandais, l’entre-deux langues, inclusions, exclusions, positions….
  • Hommes-femmes : vers le décloisonnement ?
 
En vous rappelant qu’il conviendra d’être à jour de votre cotisation pour pouvoir communiquer, l’équipe organisatrice vous invite à envoyer vos propositions, en anglais ou en français, avant le 15 décembre 2018 conjointement aux 3 adresses suivantes : 
 

DIVIDING LINES: TOWARDS (DIS)-EQUILIBRIUM?

In the course of history, Ireland has been involved in many external and internal conflicts which jeopardised its territorial integrity, as well as its collective identity, and the individual psyche of its inhabitants. Any administrative map of Ireland displays a complex network of lines bearing testimony to the fact that history has forced its way into the geography of the island. The delineation of counties and provinces is superseded by a border dividing Ulster into two different political areas.

The beginning of the twenty-first century was marked by the continuation of the Peace Process in Northern Ireland, as well as by a phase of economic recovery following a period of austerity and a new wave of emigration.  After the commemoration of The Good Friday Agreement in 2018, and the end of the constitutional ban on abortion, 2019 will be the year of 120th anniversary of the Irish Literary Theatre, the centenary of the beginning of the War of Independence, the 50th anniversary of the beginning of “the Troubles” in Northern Ireland, the 10th anniversary of the ratification of the Treaty of Lisbon. The Brexit negotiations are supposed to end on March 29th 2019.

Disruptions follow agreements and agreements evolve into divisions, creating constant disequilibrium. The need to tackle new issues entails a quest for balance, for the point where the two parts of the scales (libra) are submitted to an equal (equi) force, the point of equilibrium.

Our 2019 SOFEIR annual conference proposes to investigate the different strategies imagined by politicians, writers, playwrights, poets, musicians, dancers, stage-directors, journalists, intellectuals… men and women of Ireland or the Irish diaspora to find equilibrium, or create disequilibrium to invent renewed equilibria.

Contributions from the various fields of Irish Studies purporting to explore the role of dividing lines in the creation of (dis)-equilibrium are welcome. Possible subjects of interest are:

  • The border as a factor/locus of (dis)-equilibrium
  • Migrations and equilibria, disruptions, the question of roots, diaspora, utopia
  • The place of arts in society: asking questions and looking for equilibrium
  • Portrait of the artist as a tightrope walker
  • The question of dividing lines between the arts, music, painting, photography, writing
  • Between speech and silence: finding words to express and transmit – testimonies, archives, rituals and trauma, the (dis)-equilibrium of voices.
  • Representing and/or exhibiting equilibrium in discourse (political, literary….)
  • English and/or Irish, Irish English: linguistic in-betweenness: inclusion, exclusion, trans-lating
  • Gender issues: the long way towards balance

 

Quelques propositions de lectures 

ANDERSON, Linda & SHERRATT-BADO, Miranda. Female Lines: New Writing by Women from Northern Ireland. Dublin: New Island Books, 2017.

BAUDRILLARD, Jean & Marc GUILLAUMEFigures de l’altérité. Paris : Descartes & Cie, 1994.

BENITO, Jesús, & Ana Ma MANZANAS, eds. The Dynamics of the Threshold: Essays on Liminal Negotiations. Madrid: Gateway Press, 2006.

BRAMBILLA, Chiara, Jussi LAINE, James W. SCOTT & Gianluca BOCCHI (eds). Borderscaping: Imaginations and Practices of Border Making. Aldershot: Ashgate, 2015.

CARR, Gareth. The Rule of the Land: Walking Ireland’s Border. London: Faber & Faber, 2017.

CLEARY, Joe. Literature, Partition and the Nation-State: Culture and Conflict in Ireland, Israel and Palestine. Cambridge: Cambridge UP, 2002.

CRONIN, Nessa & Karen E. TILL (eds), « Embodied Geographies of the Nation », The Irish Review 54 (Spring 2018).

DIDUR, Jill. Unsettling Partition: Literature, Gender, Memory. Toronto: University of Toronto Press, 2006.

DURO, Paul, ed. The Rhetoric of the Frame: Essays on the Boundaries of the Artwork. Cambridge: Cambridge UP, 1996.

ENTRIKIN, Nicholas J. The Betweenness of Place : Towards a Geography of Modernity. Baltimore : John Hopkins University Press, 1991.

FRIBERG-HARNESK, Hedda, Gerald PORTER & Joakim WRETHED (eds). Beyond Ireland: Encounters across Cultures. Oxford: Peter Lang, 2011.

HENITIUK, Valerie. Embodied Boundaries: Images of Liminality in a Selection of Women-Authored Courtship Narratives. Studies in Liminality and Literature. Madrid: The Gateway Press, 2007.

HEANEY, Seamus. “Frontiers of Writing”. In The Redress of Poetry. Oxford Lectures. London: Faber and Faber, 1995. 186-203, 211-212

HICKS, D. Emily. Border Writing: The Multidimensional Text. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1991.

KAY, Lucy, Zoë KINSLEY, Terry PHILLIPS, and Alan ROUGHLEY (eds). Mapping Liminalities: Thresholds in Cultural and Literary Texts. Bern: Peter Lang, 2007.

MACDONALD, Darach. Hard Border: Walking through a Century of Partition. Dublin: New Island Books, 2018.

MCCALL, Cathal. “Culture and the Irish Border: Spaces for Conflict Transformation”. Cooperation and Conflict 46.2 (2011): 201-21. http://cac.sagepub.com/content/46/2/201.abstract

McKAY, Susan. Bear in Mind these Dead. London: Faber & Faber, 2008.

MIANOWSKI Marie (ed.), Irish Contemporary Landscapes in Literature and the Arts. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2012.

MOI, Ruben. “Transtextual Conceptualizations of Northern Ireland: Paul Muldoon vs Seamus Heaney”. Rønning, Anne Holden and Lene Johannesssen (eds.), Readings of the Particular: The Postcolonial in the Postnational. Amsterdam and New York: Rodopi, 2007, 217-229.

—. “The Island and the Arts”. Nordic Irish Studies 11.1 (2012): 1-7.

—. “Borders and Boundaries in Northern Ireland and the Poetry of Seamus Heaney“. Nordlit 31 (2014). 161-70.

MOI Ruben, Brynhildur BOYCE and Charles I. ARMSTRONG The Crossings of Art in Ireland (Eds). Oxford: Peter Lang, 2014. 235-59.

PÖTZSCH, Holger. “The Emergence of iBorder: Bordering Bodies, Networks, and Machines“. Environment and Planning D: Society and Space 33.1 (2015): 101-18.

SCHIMANSKI, Johan. “Crossing and Reading: Notes towards a Theory and a Method”, Nordlit 19 (2006), ss. 41-63, http://hdl.handle.net/10037/426.

—. “Reading Gender in Border-Crossing Narratives”.  Gendering Border Studies. Eds. Jane Aaron, Henrice Altink and Chris Weedon. Cardiff: University of Wales Press, 2010. 105-26.

SCHIMANSKI, Johan, & Stephen F. WOLFE (eds). Journal of Borderlands Studies 25.1: Cultural Production and Negotiation of Borders special dossier. 2010. http://www.absborderlands.org/2JBS.html

—. Border Aesthetics: Concepts and Intersections. New York: Berghahn, 2017.

SENIOR, W. A., and Helen Pilinovsky, eds. Journal of Fantastic in the Arts 15.3: Special issue on borders, boundaries and genres. 2004.

SMYTH, Gerry. The Novel and the Nation: Studies in the New Irish Fiction. London: Pluto Press, 1997.

TÓIBÍN, Colm. Bad Blood: A Walk Along the Irish Border. London: 2001.

 

Speakers will all have to be SOFEIR members.
Paper proposals should be sent before 15 December 2018 to